چگونه بهره وری خود را بالا ببرید و پشت گوش انداختن را متوقف کنید؟ (۱۰ راهحل برای غلبه بر اهمال کاری)

پشت گوش انداختن، اهمال کاری یا به قول انگلیسی ها procrastination احتمالا یکی از بزرگترین موانع همیشگی ما برای شروع و حرکت به سوی هدف های ماست. داشتن یک کار ناتمام بر سرمان نه تنها احساسات روانی مشکلساز است، بلکه چالشهایی را در زندگیمان ایجاد میکند، زیرا ما کمتر بهرهوری داریم و به آنچه باید انجام میدادیم، نمیپرداختیم.
در این مقاله سری به آرشیو تونی رابینز نویسنده مشهور امریکایی زدیم تا از تجربه اش برای رهایی از این درد بی درمان استفاده کنیم. در ادامه ۱۰ راه حل کاربردی برای رهایی از اهمال کاری را میخوانیم که به شما کمک میکنند چگونگی غلبه بر تاخیرکرد را فراگرفته و بیشتر انجام بدهید:
۱. کار رو تقسیم کنید و بهش غلبه کنید
آیا احساس میکنید وقتی به لیست کارهایتان نگاه میکنید، بهطور فوری احساس سرخوردگی میکنید؟ به جای نگاه کردن به وظایف روزانهتان به عنوان یک هیولا، وظایفتان را به بخشهای کوچکتر و قابل اقدام تقسیم کنید.
یک یا دو زیر وظیفه را به برنامه عملیات روزانهتان اضافه کنید تا وقتی که کل وظیفه به پایان برسد.

۲. از زمانتون به شکل بهینه استفاده کنید
تمام وظایف کوچک ۱۰ تا ۱۵ دقیقهای را که برای رسیدن به نتیجه لازم دارید، بنویسید. به عنوان مثال، میدانید باید به دفتر پست و فروشگاه مراجعه کنید و برای تماس تلفنی آنلاین باشید. چگونه میتوانید برخی از این موارد را با یکدیگر ترکیب کنید تا آنها کمتر برهمزننده باشند؟ میتوانید به یک فروشگاه خرید که در نزدیکی دفتر پست باشد، بروید؟
وظایفتان را بر اساس کارایی و اهمیت مرتب کنید تا نیازی نداشته باشید هر بار که یک بازه کوچک زمانی خالی پیدا کردید، فکر کنید که چه کاری بهتر است انجام دهید.
۳. برای خودتان ددلاین تعیین کنید.
برای هر بخش از وظیفه، مهلت زمانی مشخص تعیین کنید و یک ددلاین برای کار کردن روی هر بخش تعیین کنید.
۴. اطلاعات مورد نیاز را پیش از شروع به کار در یک پروژه جمع آوری کنید.
وقتی که تمام منابع لازم را در دسترس دارید، حس آمادهتر بودن و قدرت بیشتری برای غلبه بر عقب انداختن کارهایتان خواهید داشت. به این ترتیب دیگر هیچوقت به خاطر اینکه در حال دنبال چیزی گشتن هستید کارهایتان را عقب نمی اندازید.
۵. به تمام دلایلی که اگر امروز کار را انجام دهید میتوانید بهرهوری داشته باشید، فکر کنید!
آیا در آینده وقت بیشتری برای شما آزاد خواهد شد تا مار مورد علاقه تان را انجام دهید؟ اگر این مورد از لیست کارهایتان را انجام دهید، آیا میتوانید امشب به پروژه ی مورد علاقه تان بپردازید؟
۶. سیاست پاداش و تنبیه
وقتی وظیفه تان را انجام میدهید به خودتان پاداش دهید و اگر انجام ندادید خودتان را از آن پاداش محروم کنید.
پاداش میتواند به عنوان چیزی ساده مثل خرید نوشیدنی یا تماشای یک قسمت از سریال مورد علاقهتان باشد. حتی داشتن یک چیز کوچک برای ترغیب شما به صورت خارجی به کمک تان میآید.

۷. بهترین راه برای انجام چیزی، شروع به کار است.
همیشه میتوانید کار را آغاز کنید: پروندهها را باز کنید، یک طرح کلی بنویسید، امروز مقدمه را بنویسید و فردا خلاصه را بنویسید. به خاطر داشته باشید که شروع کار، نصف کار است!
۸. سخت ترین کار، اولین کار
کار ناخوشایند را اول از همه (آرزومندانه در ابتدای روز) انجام دهید و تا تمام نشدن آن متوقف نشوید.
وقتی که این کار را انجام دهید، بقیه اقدامات آسانتر و کمتر ترسناک به نظر میآیند. پایداری کلید هر کاری است.
۹. نیت خود را به عموم اعلام کنید.
به کسی بگویید که قصد دارید وظیفه یا پروژه را انجام دهید. دانستن اینکه کسی در حال پیگیری پیشرفت شماست، شما را به اتمام آن ترغیب میکند.

۱۰. هر فایل یا قطعه کاغذ را تنها یک بار در دست داشته باشید.
وقتی کاری را شروع میکنید، آن را انجام دهید و پیش ببرید تا وقتی که تمام شد. به خاطر داشته باشید که اقدام به اقدام منجر میشود. برای کامل کردن یک پروژه ی بزرگ باید از قدم های کوچکتر شروع کنید. هنگامی که شروع به پیشرفت کردید، انگیزهای به همراه شما خواهد آمد و شما دستاورد بیشتر و عقب انداختن های کمتری خواهید داشت.